O gminie
Na przestrzeni bieżącego i ubiegłego roku na terenie powiatu bielskiego oraz miasta Bielska-Białej narastającym problemem w zakresie spraw konsumenckich była i jest zmiana sprzedawcy prądu. Pojawiają s ię u mieszkańców przedstawiciele firm oferujących energię elektryczną po promocyjnych cenach.
Mechanizm działania tych firm jest zawsze podobny - u konsumenta w domu zjawia się osoba często przedstawiająca się jako pracownik aktualnego sprzedawcy i dystrybutora (elektrowni) informując, że chce np. sprawdzić stan licznika prądu, przy okazji konsument otrzymuje do podpisu protokół, którego nie czytając podpisuje nie wiedząc, iż podpisał umowę z nowym sprzedawcą prądu.
Innym razem taka osoba twierdzi, iż dotychczasowy sprzedawca prądu zmienił nazwę i konieczne jest podpisanie nowej umowy, lub też informuje, że sprzedawcy prądu obniżył jego ceny i należy zawrzeć nową umowę.
Zazwyczaj konsumenci nie mają żadnych podejrzeń co do osób, które podsuwają im nowe umowy, które podpisują bez przeczytania ich treści. Firma której konsument był wcześniej klientem ma związane ręce, ponieważ musi rozwiązać dotychczasową umowę kompleksową nawet jeżeli podejrzewa, że do podpisania nowej z innym sprzedawcą doszło na skutek manipulacji. W trakcie podpisywania nowej umowy konsumenci nie są informowani, że będą odtąd opłacać dwie faktury za prąd tj. jedną za sprzedaż prądu u nowego sprzedawcy, a drugą za dystrybucję u dotychczasowej firmy, z którą miał umowę kompleksową (na sprzedaż i dystrybucję).
W obowiązującym stanie prawnym każdy konsument może swobodnie wybrać sobie sprzedawcę energii elektrycznej wybierając najlepszą ofertę pod warunkiem, iż zrobi to świadomie a osoba proponująca mu tę zmianę w sposób uczciwy i rzetelny przedstawi mu ofertę. Jeżeli konsument nieświadomie ale podpisał umowę zmieniającą sprzedawcę energii może tylko w określonych przepisami prawa sytuacjach odstąpić od niej bez ponoszenia kosztów a mianowicie może odstąpić od umowy zawartej w domu w ciągu 14 dni od jej podpisania pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia na adres przedsiębiorcy, z którą ową umowę podpisał.
Problem w tym, że w przeważającej liczbie przypadków o zmianie sprzedawcy energii konsument dowiaduje się gdy otrzyma fakturę za prąd od nowego sprzedawcy. W tym momencie na odstąpienie od umowy bez ponoszenia kosztów jest już za późno. Można to zrobić rozwiązując umowę przed czasem na jaki została zawarta i wrócić do dotychczasowego dostawcy, ale najczęściej wiąże się to z koniecznością zapłaty kary umownej.
W biurze Rzecznika tygodniowo zgłaszają się kilka osób dotkniętych tym problemem dlatego też Rzecznik zwraca uwagę aby dobrze zapoznać się z treścią dokumentów, na których składa się swój podpis.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Irena Krzanowska
PM
Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach
Plac Jana Pawła II 1
43-502 Czechowice-Dziedzice
tel: 32 214 71 10, Fax: 32 214 71 52
e-mail: um@um.czechowice-dziedzice.pl