naglowek3.jpg
Niedziela, 24.11.2024    
Imieniny: Emmy, Flory, Romana
burglo1.png
Mieszkańcy pytają - Burmistrz odpowiada:
Ważne!

Regulacja gospodarki wodno-ściekowej - etap 2:
Warto wiedzieć

Przydatne linki

pz.jpg
obywatel_slider.(5047590_3443284).jpg
Autobus elektryczny SOR EBN11 testowany w Czechowicach-Dziedzicach
grafika
14-01-2019    

Czeski SOR EBN11 to kolejny autobus elektryczny testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. Nowoczesny, ekologiczny pojazd będzie można zobaczyć na ulicach naszego miasta od 14 do 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie nr: 2,3,5,6 i VII.

Autobus charakteryzuje się długością nadwozia 11,1 m. Umożliwia podróż aż 92 pasażerom, w tym nawet 29 na miejscach siedzących. Część z nich to rozkładanie siedziska. Dopuszczalna masa całkowita czeskiego elektrobusu to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t.

foto1

W testowanym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Zasięg autobusu to ok. 150 km.

PKM będzie testował autobus elektryczny czeskiego producenta od 14.01 do 25.01. Elektrobus będzie obsługiwał linie autobusowe nr 2,3,5,6 i VII.

Czechowicki przewoźnik rozważa zakup autobusów elektrycznych. Obecnie przygotowywane są dokumenty określające możliwości wdrożenia elektromobilności w Gminie Czechowice-Dziedzice. Będą one mogły stanowić podstawę do uzyskania dofinasowania zakupu autobusów elektrycznych ze środków zewnętrznych.

foto2

Przypomnijmy, że latem ubiegłego roku czechowickie PKM testowało już autobus elektryczny marki Solaris. Testy miały pokazać ekonomikę użytkowania autobusu elektrycznego w warunkach czechowickiej komunikacji miejskiej. Podsumowania wyników pokazały, że codzienna eksploatacja autobusu elektrycznego - poruszającego się cicho i nie emitującego spalin - była znacznie tańsza niż autobusów z tradycyjnym napędem. Plany czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej.

foto3

Wskazując na ogólne zalety autobusów elektrycznych należy podkreślić, że pojazd ten w miejscu eksploatacji nie emituje spalin, jest bardzo cichy, ma mniejszy zakres przeglądów technicznych, nie generuje szkodliwych dla środowiska odpadów w postaci zużytych filtrów, czy też olejów. W typowym ruchu miejskim - na przystankach, w postojach przy sygnalizacji świetlnej - nie jest uciążliwy dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych.

PKM, ŁP

 

 

PDF
DRUKUJ
POWRÓT
KONTAKT
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Akceptuje powyższe warunki