Nowoczesny autobus Mercedesa. Na testach w Czechowicach-Dziedzicach
04-08-2015 Łukasz Piątek 1724
Ma 12 metrów długości, mieści prawie 100 pasażerów – od 4 sierpnia czechowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej rozpoczyna testy najnowocześniejszego w Polsce autobusu. Mercedes Benz Citaro 628 02 będzie sprawdzany na czechowickich drogach przez tydzień.
Testowany przez PKM pojazd napędzany jest silnikiem spełniającym surowe normy emisji spalin EURO VI. Posiada moduł odzyskiwania energii hamowania, co przyczynia się do znacznej (około 8 proc.) redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dodatkowo wyposażony jest klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz podświetlane poręcze i progi przy drzwiach. Autobus jest w pełni niskopodłogowy.
Jako główne cechy innowacyjne wozu wymienia się:
- odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.
- emisje spalin znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI. Norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V. Prezentowany pojazd wyposażony w silnik OM936 o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW ogranicza te emisje znacznie bardziej: cząstki stałe o dodatkowe 80 %, a tlenki azotu o dodatkowe 50 % w stosunku do podanych wartości granicznych.
- zastosowanie w autobusie miejskim elektronicznego programu stabilizującego tor jazdy ESP, dotychczas znany z pojazdów osobowych i autobusów turystycznych. System ten kontroluje trakcję i poślizg integrując układy ABS i ASR.
- zastosowanie świateł ksenonowych wraz z doświetlaniem skrętu, co znacznie poprawia widoczność dla kierowcy oraz innych użytkowników drogi, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników.
Udogodnienia w pojeździe:
- obniżone wejście przy każdych drzwiach do wysokości 320 mm, podświetlane progi przy otwartych drzwiach, klimatyzacja w całym pojeździe, atrakcyjny system informacji pasażerskiej poprzez tablice zewnętrzne i monitory wewnętrzne.
- dla pasażerów o ograniczonej mobilności dodatkowo: rampa, długi peron na wózki inwalidzki i dziecięcy oraz miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi.
- dla kierowcy: ergonomiczne miejsce pracy z możliwością dopasowania ustawienia kierownicy i fotelu, oświetlenie w technologii LED, wielofunkcyjna kierownica z przyciskami umożliwiająca przełączanie funkcji ekranu bez odrywania rąk, kolorowy, szczególnie czytelny ekran, ciche miejsce pracy, podwyższona pozycja w stosunku do poprzednich modeli i rozwiązań konkurencji, co dodatkowo powoduje lepszy kontakt z wchodzącymi pasażerami, czujnik cofania.
Prezentowany model jest obecnie najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym seryjnie. Dzięki modułowi rekuperacyjnemu jest pojazdem szczególnie ekologicznym, a jednocześnie najbardziej ekonomicznym wśród dostępnych produktów.
PKM/ŁP
CZYTAJ
POPRZEDNIĄ
CZYTAJ
NASTĘPNĄ
PDF
DRUKUJ
POWRÓT
KONTAKT