O gminie
Witam.
Na jakim etapie znajduje się dokończenie północnej obwodnicy miasta która ma przebiegać od wybudowanej już części dookoła lotniska i dalej, wzdłuż Wisły, aż do skrzyżowania z DK1? Jakie są podejmowane działania w celu jej dokończenia?
Swego czasu było głośno o tej inwestycji, jej plany miało sfinansować PG „Silesia”, a miasto wspólnie z powiatem miało ją solidarnie sfinansować. Problemem było tylko, podobno, stanowisko GDDKiA - która nie chciała się zgodzić na kolejne skrzyżowanie z DK1. Czy ten problem rozwiązano, np. po przez likwidację obecnego skrzyżowania DK1 z Węglową i skomunikowaniem go drogami serwisowymi z nową obwodnicą i nowym skrzyżowaniem bezkolizyjnym w pobliżu mostu na Wiśle?
Czy można umieścić na stronie www UM plany tej inwestycji?
Pozdrawiam, Adam Hajok
***
Szanowny Panie,
Drugi etap budowy przemysłowej obwodnicy dla Czechowic-Dziedzic znajduje się obecnie w fazie projektowania oraz wszelkich związanych z tym procesem uzgodnień, w tym środowiskowych. Prace te potrwają jeszcze przez około rok. Z tego względu w tej chwili jest za wcześnie by mówić o ostatecznym przebiegu obwodnicy, mającej stanowić bezpośrednie połączenie Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji oraz znajdujących się w jego otoczeniu terenów przemysłowych z Drogą Krajową nr 1. Ponieważ obwodnica ma skomunikować bezpośrednio z DK 1 również kopalnię i tym samym odciążyć północną część miasta z ruchu samochodów ciężarowych, w realizację przedsięwzięcia – tak jak Pan pisze – faktycznie zaangażowane jest Przedsiębiorstwo Górnicze „Silesia”. Zgodnie z porozumieniem zawartym między Gminą Czechowice-Dziedzice, Powiatem Bielskim oraz PG „Silesia”, to właśnie przedsiębiorstwo finansuje powstanie projektu obwodnicy. Sama budowa miałaby w przyszłości zostać sfinansowana z pieniędzy Marszałka Województwa Śląskiego – 60 proc. oraz gminy i powiatu – po 20 proc. kosztów inwestycji – takie są założenia.
Jeżeli natomiast chodzi o kwestię samego włączenia obwodnicy do Drogi Krajowej nr 1, to faktycznie, tak jak Pan pisze, rozważane były dwa warianty. Pierwszym – optymalnym, byłoby wybudowanie zupełnie nowego, bezkolizyjnego węzła, łączącego obwodnicę z DK 1 bliżej rzeki Wisły. Realizacja takiego, najlepszego ale jednocześnie bardzo kosztownego rozwiązania, znajduje się jednak tylko i wyłącznie w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nie mamy żadnej gwarancji, że zostanie ono zrealizowane w dającej się przewidzieć przyszłości. Dlatego skłaniamy się do wariantu drugiego, polegającego na skomunikowaniu obwodnicy z DK 1 z wykorzystaniem istniejącego skrzyżowania z ulicą Węglową. Koncepcja ta zakłada, że obwodnica zostanie włączona w ulicę Węglową na ostatnich 50 metrach przed skrzyżowaniem z DK 1. Zastosowanie takiego wariantu – łatwiejszego i tańszego w realizacji, a zatem bardziej realnego – znacznie przybliży nas do sfinalizowania całej inwestycji. Nie wyklucza to natomiast budowy w przyszłości nowego, bezkolizyjnego węzła komunikacyjnego, który – podkreślę – byłby rozwiązaniem optymalnym.
Z wyrazami szacunku, Burmistrz Czechowic-Dziedzic Marian Błachut
Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach
Plac Jana Pawła II 1
43-502 Czechowice-Dziedzice
tel: 32 214 71 10, Fax: 32 214 71 52
e-mail: um@um.czechowice-dziedzice.pl